Accountmanager in de bouw of installatie
Wat doet een Accountmanager in de bouw of installatie?
Welke taken heeft een Accountmanager in de bouw of installatie?
Waar voldoet een Accountmanager in de bouw of installatie aan?
Heb jij vragen over de functie van een Accountmanager in de bouw of installatie? Wat is een Accountmanager? En wat doet hij of zij? Wat is het salaris en welke doorgroeimogelijkheden zijn er? Om antwoord te geven op deze vragen vind je op deze pagina een algemene functieomschrijving en veel inhoudelijke informatie over een Accountmanager in de bouw of installatie!
Per organisatie of branche kan er een andere invulling gegeven worden aan de functie. Hoe zit dat bij jou of in jouw organisatie? Laat het ons weten want we zijn enorm benieuwd! Lees eerst snel verder!
Alle accountmanager vacaturesWaar voldoet een Accountmanager in de bouw of installatie aan?
Er is geen specifieke opleiding tot Accountmanager gericht op de bouw of installatie. Vaak hebben Accountmanagers een commerciële opleiding gevolgd. Denk hierbij aan Commerciële Economie, International Business & Management Studies, Bedrijfskunde, Marketing & Communicatie of vergelijkbare studies. Anderzijds kan het ook zijn dat er een technische opleiding is gevolgd, waarbij de commerciële kant ontwikkeld is in het werkveld of door cursussen en trainingen. Het opleidingsniveau wat nodig is als accountmanager is afhankelijk van de functie. Vaak is een hbo- of wo-diploma gewenst. Met een mbo-opleiding is het zeker ook mogelijk accountmanager te worden. Meestal heb je dan al wel een aantal jaar ervaring en ben je begonnen in een functie als bijvoorbeeld Commercieel Medewerker Binnendienst, Junior Accountmanager of Junior Verkoper.
Een Accountmanager moet enige ervaring of affiniteit hebben met de producten of diensten die hij of zij verkoopt. Desondanks zullen de meeste werkgevers interne opleidingen en cursussen aanbieden. Aangezien elke organisatie verschillende producten/diensten en toepassingen heeft, is training essentieel. Ook wordt van Accountmanagers in de bouw en installatie tegenwoordig verwacht dat ze zich comfortabel voelen bij het gebruik van technologie en software in hun dagelijkse werk. Denk hierbij aan CRM-systemen (Customer Relationship Management) en Office programma’s.
De branches bouw en installatie kunnen zeer concurrerend en uitdagend zijn. Als Accountmanager is er een bepaalde kennis en kunde nodig. Ook karaktereigenschappen en persoonlijkheid spelen een rol in hoeverre iemand de functie goed kan invullen. Neem bijvoorbeeld empathisch vermogen, sociale vaardigheden, commercieel inzicht, doorzettingsvermogen, stressbestendigheid, probleemoplossend vermogen etc.
Wat verdient een Accountmanager in de bouw en installatie?
Het salaris van een Accountmanager kan sterk variëren. Zo is het inkomen vaak gebonden aan een aantal factoren zoals werkervaring, leeftijd en verantwoordelijkheden. Het salaris van een Accountmanager in de bouw of installatie bestaat meestal uit een brutosalaris met aanvullingen. Zo begint het bruto maandsalaris gemiddeld rond de 1800 euro en dit kan oplopen tot gemiddeld 6500 euro exclusief bonussen. Een junior zit weer in een andere schaal. Key-Accountmanagers verdienen vaak meer, omdat zij samenwerken met de topklanten van een organisatie.
Veel voorkomende secundaire arbeidsvoorwaarden van een Accountmanager zijn een bonus aan de hand van targets, de omzet of winst, een 13e maand, een auto van de zaak, een laptop, een telefoon of vakantiegeld. Welke secundaire arbeidsvoorwaarden iemand krijgt is sterk afhankelijk per bedrijf of branche.
Alle accountmanager vacatures
Doorgroeimogelijkheden van een Accountmanager
Een Accountmanager die aan het begin staat van zijn of haar carrière start vaak als Junior Accountmanager. Vaak is hij of zij verantwoordelijk voor minder grote klanten. Het komt veel voor dat een junior in de binnendienst begint of doorstroomt uit de binnendienst. Vervolgens is er een groei mogelijk naar Accountmanager.
Een Accountmanager kan op den duur doorgroeien naar Key-Accountmanager. Dan is hij of zij verantwoordelijk voor klanten die belangrijk zijn voor de omzet van het bedrijf. Deze heeft vaak de verantwoording over meerdere key-accounts. Dit betekent dus dat hij of zij verantwoordelijk is voor het onderhouden van de lange termijn relaties met klanten en verantwoordelijk is voor het maximaliseren van de verkoopkansen bij de klantrelaties. Een Accountmanager of Key-Accountmanager kan ook doorgroeien naar Sales Manager.