fbpx
😔 Functies in de Bouw is de nieuwe vacaturebank. We raden je af om Internet Explorer te gebruiken! Gebruik een moderne browser zoals bijvoorbeeld Edge, Chrome, Firefox of Safari voor de beste gebruikservaring.

Personeelstekort in de bouw en installatie: 5 oplossingen

Veel werkgevers van bouwbedrijven zitten al enige tijd met de handen in het haar: “Hoe komen we aan nieuw personeel?”. Projecten lopen steeds verder uit en de sector staat onder grote druk.

Het is van groot belang om jongeren enthousiast te maken voor de bouw- en installatiesector. Maar hoe doe je dat? De sectoren zijn, vooral voor jongeren, nog vrij onbekend. Ze weten bij lange na niet welke beroepen er allemaal zijn en wat die precies inhouden. De laatste jaren werd “werken met je handen” steeds minder aantrekkelijk geworden. Banen als timmerman en installatiemonteur worden niet meer zo enthousiast ontvangen als vroeger.

Dat komt mede doordat steeds minder jongeren kiezen voor een praktijkgerichte opleiding. Ook de invloed van social media verandert hoe jongeren tegenover werken in de bouw aankijken. Op TikTok en Instagram zien zij leeftijdsgenoten of influencers de leukste beroepen uitvoeren waar ze veel voor betaald krijgen. Werken in de bouw spreekt hen dan weer minder aan, terwijl ook dit juiste hele toffe beroepen zijn.

Hoe maak je werken in de bouw weer aantrekkelijk voor jongeren of zij-instromers? Kortom, hoe bestrijd je het personeelstekort in de bouw- en installatiesector en maak je werken bij jouw bedrijf aantrekkelijk? Wij geven je 6 tips om duurzame vakmensen aan te trekken.

Laat je bedrijfscultuur zien

Bij de zoektocht naar een (nieuwe) baan is men tegenwoordig niet meer alleen op zoek naar een goed salaris. Je moet ook een aantrekkelijke werkgever zijn en daar hoort een leuke bedrijfscultuur bij!

Door je eigen werknemers aan het woord te laten op je online kanalen, krijgt men meer feeling bij de cultuur binnen het bedrijf. Maar ook met mooie beelden die de bedrijfscultuur laten zien, heeft de werkzoekende meteen een gevoel of hij of zij zichzelf daar ziet werken. Pas als je unieke beelden deelt, vertel je jouw bedrijfsverhaal. Stockfoto’s zijn dus not done: laat alleen mensen zien die echt bij jou werken om je cultuur overtuigend over te laten brengen.  

Laat bijvoorbeeld in woord en beeld zien dat je diversiteit en inclusiviteit belangrijk vindt, dat je werknemers gewaardeerd worden en dat het team met plezier bij jouw bedrijf werkt. Denk aan een behind-the-scenes video waarin je jouw personeel in het zonnetje zet. Zo breng jij de bedrijfscultuur overtuigender over!

Wil jij jouw bedrijfscultuur in beeld brengen? Functies in de Bouw ondersteunt je hierbij! Neem contact op met onze professionals!

Personeelstekort bouw - content

Een concurrerend salaris

Praktijkgerichte opleidingen zijn de laatste tijd minder in trek. Mensen kiezen voor een opleiding gericht op theorie, met de gedachte veel meer te gaan verdienen. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Mensen die werken met hun handen hebben vaak een uitstekend salaris met veel doorgroeimogelijkheden.

Weet jij van je openstaande functies welke salarissen je concurrenten bieden? Maak jouw bedrijf aantrekkelijk voor (toekomstige) werknemers door mooie salarissen te bieden. Investeer jij continu in je werknemers? En geef jij hen de mogelijkheid meer te verdienen naarmate ze langer bij jou werken? Wees eerlijk en transparant over de groeimogelijkheden van het salaris. 

Andere mooie voordelen

Een mooi salaris helpt je dus al bij het enthousiasmeren van jongeren of zij-instromers om bij jou te komen werken. Maar wat als het niet mogelijk is om op dit gebied concurrerend genoeg te zijn?  Leg je focus dan op andere voordelen: welke leuke extraatjes bied jij jou werknemers of ben je bereid te bieden?

Bied je cursussen of workshops aan om je werknemers nog beter te laten worden in hun baan? Of organiseren jullie hele toffe bedrijfsfeesten? Denk goed na waarmee jouw bedrijf eruit springt: wat maakt werken bij jou zo leuk?

Laat meer van de functie zien

Eén van de redenen dat steeds minder jongeren kiezen voor de bouw of installatie, is dat de sectoren voor hen nog vrij onbekend zijn. Ze weten bij lange na niet welke beroepen er allemaal zijn en wat ze precies inhouden. De bouwhekken die geplaatst worden om projecten heen helpen hier zeker niet aan mee. 

Maak bouw- en installatiewerkzaamheden weer zichtbaar. Niet door de hekken weg te halen, maar door er op je online kanalen mee te pronken. Laat al het moois zien van de functies, met huidig personeel aan het woord dat meer vertelt over hun job. Zo trek je niet alleen nieuwe vakmensen aan, je maakt bouwgerelateerde opleidingen weer in trek bij jongeren.

Nieuwe manier van werven

Plaats jij je vacatures nog steeds op vacaturebanken als Nationale Vacaturebank of Indeed? Duizenden vacatures met platte vacatureteksten laten jouw vacature hiertussen totaal niet opvallen. Zo’n standaard tekst geeft geen goed beeld van het bedrijf, de functie en het team waarin de kandidaat terecht zou kunnen komen. Jouw bedrijf en je vacatures vallen niet meer op. 

Om duurzaam personeel te vinden, moet je de kanalen die je gebruikt heroverwegen. Functies in de Bouw helpt jou bij het creëren van een duurzame match. Wij laten de werkzoekenden de vacature ècht beleven, waardoor ze een goede keuze maken om wel of niet te solliciteren. Benieuwd naar onze mogelijkheden?  

Meer informatie

Inschrijven nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van de nieuwste vacatures in de bouw en installatie.
Inschrijven
Vacatures
Bekijk hier alle vacatures in de bouw en installatie.
Bekijk