Personeel nodig? Verander je strategie

Er is al zó lang zoveel vraag naar personeel. Het personeelstekort is in het tweede kwartaal van dit jaar hard opgelopen. Het aantal vacatures groeide met 44% en in alle beroepsgroepen is een tekort aan personeel. In het eerste kwartaal waren er nog wel hulpkrachten in de bouw te vinden, maar zelfs dat is nu bijna onmogelijk. De krapte is het grootst bij onder andere elektriciens en machinemonteurs. In de bouw- en installatiebranche moeten werkgevers dus hun uiterste best doen om aan mensen te komen. 

De concurrentie onder werkgevers is dus groot. Zij moeten het aantrekkelijk maken om bij hen te komen werken. Dit doen zij bijvoorbeeld door werknemers meer geld te bieden en de secundaire arbeidsvoorwaarden te verbeteren: extra vrije dagen en meer mogelijkheden om hybride te werken gebruiken werkgevers om concurrerend te blijven. 

Maar is dit wel genoeg? De laatste tijd horen wij van veel eigenaren van bouw- en installatiebedrijven dat ze de zoektocht naar personeel hebben opgegeven. Monteurs en werkvoorbereiders hebben de luxe positie om zelf te bepalen waar ze werken. Het bieden van een beter salaris en betere arbeidsvoorwaarden is niet genoeg om deze mensen aan te trekken. Ga er maar vanuit dat de huidige werkgevers dit ook gaan bieden. Je moet er met kop en schouders bovenuit steken: kijk verder dan alleen betere arbeidsvoorwaarden.

personeel nodig - content

Laat meer van je bedrijf zien

Wij zien dat bedrijven hun strategie in de zoektocht naar personeel niet veranderen. Ze geven alsmaar meer geld uit aan vacaturebanken als Indeed, en denken dat alles vanzelf gaat. Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Werkgevers moeten buiten de gebaande paden zoeken om de juiste werknemers aan de haak te slaan. Een platte vacaturetekst op Indeed levert je misschien wel een groot volume aan bezoekers, maar als er sollicitaties binnenkomen is de kans groter dat het geen interessante profielen zijn. 

Laat dus als werkgever meer van je bedrijf zien. Wij horen van eigenaren dat ze de mooiste verhalen hebben over hun bedrijf. Je proeft de gedrevenheid, ambitie en hart voor de zaak. Vertaal dit door in de vacatures en op de website zelf. Laat zien dat je een leuk bedrijf bent en waarom je dat bent. Wat onderscheidt jou van de concurrenten? Zorg ervoor dat jouw authentieke verhaal bij de juiste mensen terecht komt: focus op employer branding.

Je werken-bij website

Een overtuigende en inspirerende werken-bij website helpt jou met het aantrekken van het juiste personeel. Op deze website hoef je niet je eigen product of dienst aan te prijzen, maar richt jij je tot potentiële werknemers. Wat is de bedrijfscultuur? Welke ontwikkelingsmogelijkheden bied je aan? En waarom vinden mensen het zo tof om bij jou te werken? Bij het creëren van je werken-bij website ben je verplicht om na te denken over dit soort vragen. Je wilt namelijk de juiste mensen binnenhalen. 

Functies in de Bouw helpt jou met het maken van een aantrekkelijke werken-bij website. Wij plaatsen je werken-bij website op onze website, maar je kunt de website ook koppelen aan je eigen bedrijfswebsite Zo vergroot jij de zichtbaarheid van jouw vacatures en heb je de ruimte om jouw bedrijfsverhaal in woord en beeld met de wereld te delen. 

Lees hier meer over het maken of laten maken van een werken-bij website bij Functies in de Bouw. 

Bronvermelding:

Inschrijven nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van de nieuwste vacatures in de bouw en installatie.
Inschrijven
Vacatures
Bekijk hier alle vacatures in de bouw en installatie.
Bekijk