Het aantal openstaande vacatures is in veel sectoren hoog, zo ook in de techniek. Er is veel vraag naar technische specialisten, maar het aantal technici dat op zoek is naar een nieuwe baan is laag, zo blijkt uit het op technici gerichte arbeidsmarktonderzoek van Intelligence Group. Met de huidige CO2-doelen hebben we die technici juist nu zo hard nodig.Â
De vraag naar technici
In ons land is er een enorm tekort aan technici. De afgelopen twee jaar is de vraag naar technische specialisten zelfs verdubbeld. Het arbeidsmarktonderzoek keek naar de verschillen in vraag naar theoretische opgeleide HBO’ers/WO’ers en MBO’ers. De vraag naar MBO technici is bijna twee keer zo groot als de vraag naar de HBO’ers en WO’ers. De vraag naar de laatste groep is de afgelopen twee jaar dan weer sterker gestegen, namelijk met 126%, terwijl de vraag naar mbo’ers met 87% is toegenomen.Â

Arbeidsmarktdynamiek technici
De vraag is groot, maar technici zijn minder actief als het gaat om het zoeken naar een nieuwe baan: slechts 10% is op zoek naar ander werk. En dat terwijl deze groep vaak benaderd wordt door recruiters. Het afgelopen kwartaal is 45% van de MBO technici en zelfs 70% van de HBO en WO technici benaderd.Â
Wat zijn de drijfveren van technici om toch wél van baan te wisselen? De belangrijkste reden is een beter salaris. Daarna gaven mbo’ers aan dat een direct vast contract bij de nieuwe werkgever ze in beweging brengt. Voor HBO’ers en WO’ers is naast het salaris een goede werksfeer de belangrijkste reden om een nieuwe werkgever te kiezen.Â
Trek (nieuwe) technici aan
Om het tekort aan technici aan te pakken, is het dus van belang om betere arbeidsvoorwaarden te bieden, maar er gaat ook iets aan vooraf: het imago. Door te communiceren wat het bedrijf onderscheidend maakt en wat er gedaan wordt om toptalent te behouden, zien potentiële werknemers het bedrijf als een aantrekkelijke werkgever. Zij moeten laten zien dat mensen graag bij hen werken en welke voordelen geboden worden.Â
Bedrijven moeten ervoor zorgen dat de werknemer weet wat hij kan verwachten. Hier is transparantie en authenticiteit van groot belang. Een werknemer moet geen zaken beloofd worden die niet waargemaakt kunnen worden. Meer weten over hoe je het imago van je bedrijf een boost geeft? Lees het in ons blog over employer branding in de bouw en installatie.
De informatie is geraadpleegd van Intelligence Group – Technici steeds ongrijpbaarder op de Nederlandse arbeidsmarkt